28 feb - Cola Beach, Goa

God kvall.

Allt bra? Har ar det fint. Idag har vi namligen varit pa moppetur med ett gang svenskar. Vi drog till en strand som heter Cola beach. Den var jattevacker, det var en lagun av sotvatten som mynnade ut i havet. Dar hangde vi ett tag och spelade volleyboll, red pa vagor, at gott, innan vi drog oss tillbaka. Jag och Lisa har nu varit vilse i Palolem i ungefar en timme - vi hittade inte stallet dar vi hyrt mopparna!

Nu gor vi oss klara for att ga ut och ata, sedan moter vi nog upp svenskganget pa nagon restaurang vid beachen.

Vet ni? Om tva veckor ar jag hemma, tiden gar ju sa himla fort. Onskar jag kunde stanna langre, men en flytt till Tyskland kommer emellan.

kalla

27 feb - Palolem beach, Goa

Aaah, jag sitter har och forsoker fa in lite bilder, men det vill inte fungera. Jag som tog med mig minneskortet och allt. Jaja, ni ska fa se, jag lovar!

Idag har jag borjat dagen med en springtur langs stranden. Efter det ett svalkande dopp i havet och sedan en laaang och god frukost.

Igar var jag och Lisa pa ett yogapass pa morgonen och efter det unnade vi oss en timmes massage. Valdigt skont. Pa kvallen hangde vi  i sofforna pa hotellets restaurang, tillsammans med tva engelsman som spelade gitarr och sjong. Det var mysigt.

Ar det nagon som har sett Gordon Ramsays program om Indien? Den delen da han ar i sodra delen av landet? Hur som helst, i det avsnittet far han smaka sprit som indierna hamtar fran kokosnotter. Det ar sa ackligt, och man far se att han spyr. Den spriten fick vi smaka igar. Om ni far chansen, lukta inte pa moget innan ni smakar det. Det luktar varre an moglig strumpa, men smakar en aning battre. Absolut inte gott, men ingen av oss spydde. Ar vi mer taliga an Ramsay, tro?

Idag pa stranden kom en kille fram till oss med en kamera i handen och sa att han hade gjort en undersokning om oss. Han hade studerat oss i tio minuter och tagit bild varje gang en tiggare eller forsaljare kom forbi och bad om pengar. Gissa hur manga bilder han hade? Ungefar 13 st... Pa tio minuter!

Nu har jag fatt jattemanga blasor pa huden. Sma minibubblor liksom. Man kan tydligen fa for mycket sol, sa nu ska jag halla mig i skuggan nagra dagar.

Ha det gott

Far fortsatta med googlandet. Hittade en bild har, som visar utsikten vi hade nar vi gjorde yoga.

25 feb - Palolem beach, Goa

Hej! Inlagget innan var tidsinstallt, jag fixade det hemma i smyg...

Har ar klockan kvart over sju. Vi har idag gjort sa mycket som... Ingenting. Legat pa stranden, hangt i sofforna pa hotellets uteservering och last, tagit fina bilder, atit gott, lyssnat pa bra musik... Man stressar inte ihjal sig precis.

Vi bor granne med tva riktiga mysdamer fran Sverige. Pigga och glada med rolig dialekt. Har bor ocksa ett stort Osterrike/Tyskland-gang sa jag har fatt prata lite tyska. Personalen har ar lite smaskum. De har inte varldens basta humor om man sager sa.

Ikvall ska vi ata gott och kanske ta nan god drink vid stranden. Imorgon vantar en ny relaxdag och senare pa kvallen blir det partaj!

Ha det gott och grattis till Jakob :)

GRATTIS ÄLSKLING!

24 år idag, hurra! Nästa år vill jag faktiskt vara hemma med dig och fira din dag!

24 feb - Palolem beach, Goa

Hej pa er! Sitter pa ett internetkafe vid stranden och har det gott. Mellanrumsknappen funkar inte sa jag ber om ursakt i forhand om detta inlagget blir lite svart att lasa.

Vi kom fram till Goa igar, efter en tagresa som flot pa ovantat bra. Vart boende ar en liten hydda, utan dorr till toalett, utan vatten i handfatet och med lite smaackliga lakan. Men vad gor val det narman betalar 90 kronor per natt. Tillsammans.

Jag har shoppat igen. Nu far det vara stopp. Fick en jattefin bok med handgjort papper och laderomslag, massor med smycken, tva klanningar, en kjol, flipflop, tre kuddfodral for, jag vet inte, 500? Nej, inte ens det.

Sa jag vad jag tyckte om Goa? Eller Palolem beach, eftersom det ar den enda strand vi sett an sa lange. Underbart! Det ar sa harlig stamning har. Ratt manga svenskar och manga turister i ovrigt, men det ar inte alls exploaterat pa samma satt som pa andra stallen i varlden. Det kanns inte sa. Vi sitter pa uteserveringar pa stranden och njuter av ol och god mat, ligger i solstolar med farskpressad ananasjuice, med mera. Livet ar bra, med andra ord.

Googlade fram en bild for att visa hur Palolem ser ut, har stannar vi atminstone fem natter till innan vi beger oss mot Anjuna beach.

bildkalla

22 feb - pa vag till Goa!

Nu blir et ett langt inlagg eftersom jag inte skrivit pa ett tag. Vi kom ju som sagt inte ivag till Goa i torsdags eftersom tagen var fullbokade fram tills idag. Klockan halv elva ikvall (var tid) ska vi hoppa pa ett tag for att vakna upp imorgon, i Goa.

Det har hant en del sen jag skrev sist, bade trevliga och - tyvarr - mindre trevliga grejer.

Jag maste borja med att beratta att vi har traffat underbara manniskor! Forst och framst en man i 60-arsaldern, fran New York. Han ar nog en av de mysigaste personer jag traffat. Han delade med sig av sina reseminnen, skamtade och gav oss bocker. Fantastisk. Och vi fick hans mejladress!

Var vakt pa hotellet var en genomsnall kille, tva ar aldre an oss. Han har en flickvan som han inte far gifta sig med, eftersom han tillhor underklassen. Flickvannens familj ska darfor gifta bort henne till nan "finare".

Sen har vi ocksa traffat en servitor pa en restaurang vi brukade besoka. Nar vi varit dar ett par ganger fragade han om vi ville med in till Kochin och ga pa party. Jag och Lisa nappade och hangde med dagen darpa. Det var ett frascht disco pa ett lyxhotell som kunnat ligga varsomhelst i varlden. Skillnaden fran utestallena i Sverige var dock att det pa hundra personer gick fem kvinnor och 95 man. Jag och Lisa var alltsa ratt ensamma tjejer, om man sager sa. Sjalvklart ville vi dansa pa det har stallet, och servitoren (vars namn ar Antony) var inte sen att hanga pa. Som den killen dansade! Varken jag eller Lisa trodde att man kunde rora sig sa. Det kan inte ens kallas dans. Det var snarare avancerade och extrema rorelser till musik. Det sag fruktansvart ut och det var omojligt att halla sig for skratt. Efter det blev vi bjudna till Antonys chefs hotellrum for "eftersnack" eller vad det var, och dar nagra ackliga, maktgalna personer med vars ett glas vodka och fragade ut oss. Darifran ville vi direkt.

Pa tal om ackliga personer. Igar nar vi lag pa stranden kom en kille i 17-arsaldern forbi. Han kladde av sig till kalsonger och hoppade i vattnet, stirrandes pa oss. Vi var pa var vakt, eftersom samma kille tidigare i veckan blottat sitt kon for Johanna. Tyvarr blev det favorit i repris. Vi skrek alla mojliga fula ord nar vi sag vad han gjorde, och att "karma is hunting you". Da stack han. Bla!

Nu sitter vi helt plaskblota pa et internetcafe. Himlen blev pa nolltid alldeles svart nar vi akte tuktuk fran Cherai till stan, och snart oste regnet er som bara den. Sa nu ar vi som sagt dyblota.

Forresten! Pa Cherai Beach simmade det delfiner langs med stranden. Jattefint!

Imorgon ar vi i Goa och det ska bli kul.

Ha det fint

17 feb - Kochi

Vi ar tillbaka i Kochi efter nagra dagar pa Cherai Beach. Vi trodde vi skulle fa biljetter till ett tag mot Goa, men det var fullt. Vi fick inte plats forran pa tisdag sa det blev lite mer dagar har an vad vi hade raknat med. Formodligen drar vi tillbaka till Cherai. Finns inte jattemycket alternativ...

I Cherai hander inte sa mycket. Inte jattemycketfolk och inte sa mycket restauranger eller affarer. Vi ligger pa stranden, i hangmattan, sitter pa verandan eller tittar pa film. Inte helt fel i och for sig.

Pa tisdag ar vi iallafall pa vag mot Goa! Nu ska jag kopa ett indiskt kontantkort sa jag kan vara lite kontaktbar.

Ha det fint dar hemma!

15 feb - Cherai beach

Ja mina vanner, vi ar vid stranden, och igar badade vi for forsta gangen. Harligt! Vi bor nastan precis vid stranden och betalar ca 40 kronor per natt och preson, overkomligt tycker jag.

Igar var det alla hjartans dag. Vi lag pa stranden och solade och badade, sedan drack vi ol pa en mysig restaurang vid stranden, och sedan gick vi hem och tittade pa filmkanalernas karleksfilmer tillsammans med massor av chips och glass. Jag saknade Jakob!

En sak man far vanja sig vid har ar att vanta. Indier ar inte det snabbaste folket nar det kommer till restauranger till exempel. Idag fick vi vanta en timme pa tva omeletter och en liten macka, nagot som kanske hade tagit fem minuter att fixa hemma. Sahar ar det pa de flesta stallen, men man far ta och vanja sig!

Nagot man ocksa far vanja sig vid, och som kanske inte ar lika latt som att vanja sig vid att vanta pa mat, ar alla man som stirrar, smygfotar eller rent av satter sig ner med en halvmeters mellanrum bredvid oss pa stranden och bara tittar. Sager inte mycket, bara tittar. Sa ar det!

Vi ar kvar har till torsdag, sen har vi tankt oss att ta nat tag uppat mot Goa. Dar finns forhoppningsvis mer backpackers som vi kan hanga med. For har ar det inte mycket folk fran andra stalen an Indien. Skont ibland, men det ska bli kul att traffa folk ocksa.

Ha det bra!

13 feb - Kochi

Vid midnatt landade vi pa Kochis flygplats! Det ligger i sodra Indien, och det marks pa temperaturen kan jag lova. Mycket varmare an i norra delen av landet. Vi hittade efter lite sokande ett rum for natten, men idag hade vi tankt lamna staden och ta oss ut till stranderna. Som vi har langtat efter sol och bad.

Vi vet inte riktigt hur lange vi stannar har. Det blir nog lite langre an vad i har stannat pa ovriga stallen. Sedan ska vi ta oss upp via kusten till Goa, sa det blir bara sol och bad nu ett tag framover. Stannar vi langre pa ett och samma stalle far jag nog dessutom tid att visa lite bilder.

Ha det bra! Hors vid beachen...

11 feb - Jaipur

Hej!

Idag har vi varit uppe pa Amber fort, som ligger pa en kulle ovanfor stan. Jattefin utsikt, fick fina bilder! Efter den turen gick vi pa stan och gjorde av med lite pengar. Shoppade en jattefin ladervaska for 145 kronor, tva sandaler for 30 kronor styck (akta lader) och en massa annat fint!

Imorgon ska vi forsoka fa ett flyg ner till Kochi och till sol och varme, om det gar. Forsokte boka idag men det gick inte, sa vi ska testa pa flygplatsen. Nu ska vi ata kvallsmat pa takrestaurangen! Oj, nu sprang det en odla pa vaggen. Dax att ga! Ha det fint, puss

10 feb - Indiskt bröllop i Jaipur

Vi har haft den roligaste dagen so far på denna resa. Utanför vårt hotell spelades plötsligt jättehög partymusik så vi gick ut på balkongen för att titta. Det var riggat ett stort festområde med massor av färger och strålkastare. Vi gick dit för att kolla läget men fick höra att man behövde inbjudan för att få komma in. Det visade sig vara lätt, vi kom in och det var jättehäftigt! Jag och lisa var de första som dansade och indierna stod o stirrade på oss innan de vågade sig upp på dansgolvet. Till slut kom bruden och hon var fantastiskt vacker men väldigt ung. Kanske 15. Nu smäller de raketer på festområdet och partyt är i full gång, men vi fick gå hem innan själva ceremonin började. Detta var skithäftigt!!

10 feb - Jaipur

Nu är vi framme i Jaipur efter några timmars bilfärd från Agra. Just nu tittar vi flygbiljetter ner till södra Indien på hotellets wifi, vi vill ha sol och bad nu! Idag tittade vi på Taj Mahal. Det var fantastiskt häftigt och vackert. Vi hade en guide med oss och fick gå in där inne och se hur det såg ut. Fick många fina bilder som jag önskar att jag kunde visa er nu. Imorgon ska vi till Amber fort och rida på elefanter! Nu ska vi bara ta det lugnt i Jaipur, kanske tvätta (det behövs).

9 feb - Agra

Inatt halv tre kom vi fram till Agra. Resebyran som vi bokade allt med, hade lovat oss skjuts fran stationen till vart hotell, men ingen kom och motte oss. Vi fick ringa runt lite och sitta och vanta, sedan ordnade allt sig och vi kom fram till hotellet.

Det var en riktigt trevlig tagtur igar. Vi traffade en kille pa taget fran Dehli till Varanasi, och av en slump cyklade vi pa honom i Kadjurahao! Varlden ar liten. Han skulle ta samma tag till Agra och vi hamnade i samma vagn, och i samma kupe, dar en gammal amerikansk man samt en trevlig indier ocksa satt. Blev trevliga samtal innan vi skulle forsoka sova. Vi somnade sa sent sa att vi knappt vaknade nar vi skulle av. Jag fick hoppa av taget i farten... Wops!

Nu ar klockan lite over fyra och vi har gatt runt i stan lite. Vi blev forfoljda av tva man som korde cykeltaxi i en timme och de vagrade lamna oss trots att vi sa till dem mer och mer bestamt. Sant ar det! Nu har vi forsokt fa i oss lite mat, och vi ska nog ga en liten runda pa stan innan vi tar tuktuk tillbaka till hotellet for att lasa pa lite om Agra.

Imorgon ska vi se soluppgangen pa Taj Mahal. Sedan ska vi fa skjuts av var guide till Jaipur och dar stannar vi i tva natter.

Foressten, det blev inget indiskt brollop. Vi hade lite dalig magkansla vad gallde var guide (som dok upp med sina tva uberstylade kompisar med pilotbrillor och oppna skjortor). De ville tvunget skjutsa hem oss pa sina motorcyklar nar vi varit i stan under dagen, och var allmant sliskiga och ackliga. Nej, vi ville inte dit som deras "dejter". Tyvarr!

Har hort att det har varit storm hemma. Hoppas allt ar bra anda! Puss och kram

7 feb - Kadjurahao

Glada nyheter (peppar peppar). Mar battre men e helt utmattad i kroppen efter vatskebrist och naringsbrist och allt vad det heter. Vi ar framme i Kadjurahao, och tagresan gick jattebra, sov nastan hela tiden. Vi steg av taget i en stad som heter Satna klockan fem imorse och blev efter det korda till Kadjurahao av en chauffor. Vi korde genom tigerreservat och djungel. Vilda apor och pafaglar sprang ovar vagarna och vi fick se hur indierna har det pa landsbygden.
Vi har varit och kollat pa manga tempel idag, men det var tydligen inget museum vi skulle pa, som jga har skrivit innan. Just nu chillar vi pa hotellet och ikvall ar vi bjudna pa indiskt brollop av var guide. Fragan ar vad man ska ha pa sig, vi har inte direkt nagra sari's och endast converse eller gympadojjor med oss i skovag. Detta ska iallafall bli jattekul! Tankte visa er lite bilder i detta inlagg men vi sitter pa hotellagarens kontor och surfar och han vill ha datorn nu, sa jag vantar med det till imorgon (om det gar da).

Ha det bra ♥

6 feb - Varanasi

Mina vanner. Det har hant. Jag har blivit magsjuk och mar nu inte sa bra. Det borjade pa nattaget som vi tog iforrgar natt dar vi at nat mat man kunde kopa pa taget. Vaknade mitt i natten och madde skit och tillbringade nastan resten av resan pa toaletten. Som tur var fanns det EN vasterlandsk toa, men den var sa javla ackligt (tror inte ni kommer forsta om ni inte varit dar och kannt stanken och sett hur det sag ut). Men vad sager man, noden har ju ingen lag. Usch vilken natt! Topp fem jobbigaste i mitt liv, so far. Hade feber och frossade hela natten till pa kopet. Dagen efter var jag som ett vrak, eller det ar jag nog fortfarande. Medicinen biter inte riktigt sa jag ar fortfarande in te helt hamtad fram magsjukan... Dessutom har jag inte kunnat ata ordentligt pa tva dagar.

Naval, vi ar framme i Varanasi nu. Vi hamnade i samma vagn som en helt underbar manniska som hjalpte oss med allt mojligt. Nar hon markte att vi inte madde bra gav hon oss dricka och hon gav oss tips om Indien.

Igar lag jag pa hotellet hela dagen och vilade. Madde inte alls bra efter den hemska tagresan. Lisa och Johanna stack pa sightseeing i stan. Idag gick vi upp halv sex och bevittnade soluppgangen i bat pa Ganges. Haftigt! Varanasi, eller hela Indien i sig (av det vi sett) ar valdigt smutsigt och ackligt. Korna ater sitt eget bajs, det luktar ackligt och manniskor gar runt och tigger och ater det de kommer over. Man inser verkligen att man har det bra.

Efter batturen pa Ganges fick vi en guidad tur i stan av en 14-arig pojke som va jatteduktig. Vi hamnade i ett rum med massor av kryddor och oljor och larde oss om dem. Det var jattehaftigt! Sag ut som ett trollkarlsrum med alla glasflaskor.

Inatt vantar ett nytt nattag (ser verkligen INTE fram emot det) sedan ar vi framme i en by som heter Kadjurahao och dar ska vi se nat kant Kamasutramuseum. Dar stannar vi en natt sedan vidare mot Agra och Taj Mahal, och efter det Jaipur.

Ha det bra dar hemma, jag ska verkligen forsoka fa i mig nat att ata (at tva mackor idag) sa oroa er inte!

Puss och kram

3 feb - Delhi

Hej!

Idag sov vi till 14... Efter det stack vi till en resebyra som hjalper backpackers och fick en rolig guide som visade oss Red Fort, India gate, marknad och ett tempel.

India gate ser typ ut som triumfbagen och hit gar indier och umgas. Det var inte vanligt med turister sa manga drog i oss och ville bli fotograferade med oss. Det var kul!

Innan vi gick in i templet fick vi ta av oss skorna och strumporna, samt ta pa oss en orange huva. Sedan gick vi in. Taket var prytt med akta guld och indisk musik strommade ut ur hogtalarna. Manniskorna la sig ner pa golvet och bad, de kysste golvet, till och med de sma barnen gjorde det. Eftersom alla var barfota luktade det ratt mycket fotsvett. Det var valdigt haftigt att se!

Nu har vi bokat en rundresa i Indien med en resebyra som har valdigt gott rykte. Sa foljande dagar ser ut sahar:

Imorgon tag till Varanasi, dar stannar vi nan natt. Sedan till nat Kamasutramuseum och sedan direkt vidare till Agra och Taj mahal sen till Jauipur och efter det ner mot Goa. Sen reser vi sjalva utan guider.

Lisa och Johanna halsar till alla sota lasare. Jag med saklart. Ha det bast sa far vi se nar vi hors nasta gang!

Puss o kram

2 februari - framme i Delhi!

Namaste!

Imorse klockan 4 andade vi pa Dehlis flygplats. Nu bor vi i omradet Paharanj och delar ett trebaddsrum med en tjej fran Belgien. Trangt men det funkar absolut for oss, vi har ju egen toalett och det ska man va nojd med.

Efter nagra valbehovliga timmars somn pa hotellet vaknade vi vid 16 och gick ut for att ata. Stan var och ar galen. Sa mycket farger, sa mycket liv, sa mycket manniskor! Vi alskar det. Imorgon ska vi turista i staden sedan far vi se hur lange vi stannar har. Det ar trots allt ratt kyligt och vi vill ha varme... ;)

Det ar jattebilligt har, har redan shoppat. Fick byxor, vaska och sjal for under 50 kronor. Fint det.

Puss och kram

Destination: INDIEN

Nu älskade vänner, äntligen är det dags! Vi sitter just nu på tåget ner mot Kastrup och snart, snart är vi där.

Glöm inte att följa oss på resan, om ni vill förstås. Antingen kan ni kika in här lite då och då, eller följer ni bloggen via bloglovin. Ha det bäst så hörs vi nere i Indien!

Klicka HÄR om du vill följa oss på vårt äventyr.